Artiesten Stuk, Bente Fokkens, Tabitha, Trobi en Pjotr roepen jongeren op om gehoorbescherming te dragen
Amsterdam, 29 april 2024 – Drie op de vier uitgaande jongeren tussen de 18 en 25 jaar draagt nog geen oordoppen met muziekfilter op locaties met versterkte muziek. Dit is wel belangrijk om gehoorschade te voorkomen. Daarom is I Love My Ears vorig jaar gestart met de campagne Doppies. Vanaf deze week sluiten Stuk, Bente Fokkens, Tabitha, Trobi en Pjotr zich aan en roepen iedereen op om zo lang mogelijk te genieten van muziek, door oordoppen met muziekfilter te kopen en dragen: “muziek aan, doppies in”.
Dat artiesten Stuk (Giel en Stefan), Bente Fokkens, Trobi, Tabitha en Pjotr via social media gaan oproepen om veilig te luisteren is een logische stap na het succes van 2023. Uit de effectmeting van de campagne blijkt dat Doppies jongeren aanzet tot het kopen van oordoppen. Van de jongeren die de campagne heeft gezien, heeft 10% nu oordoppen op zak. De artiesten ervaren ook zelf dat de preventie van gehoorschade noodzakelijk is om als artiest succesvol te kunnen zijn. Oordoppen met muziekfilter dempen de muziek evenredig en hierdoor behoud je de kwaliteit van de live muziek.
Waarom oordoppen met muziekfilter?
In de Doppies-campagne worden de voordelen van het dragen van oordoppen met muziekfilter goed benadrukt. Oordoppen met muziekfilter geven je nog steeds een helder geluid en je hoeft je stem niet te verheffen om met vrienden te praten. Dit wordt verweven met de preventieboodschap om je gehoor gezond te houden. Dit is belangrijk omdat gehoorschade een grote impact heeft op het dagelijks leven omdat het onomkeerbaar is. Dat juist jongeren zich al op jonge leeftijd beschermen is essentieel om zo lang mogelijk te kunnen genieten van muziek. Tijdens een gemiddeld festival, concert of clubavond met elektrisch versterkte muziek, is het geluidsniveau vaak hoger dan het veilige niveau voor vrijetijdsgeluid.
Doppie is overal
De campagne start in het voorjaar (tijdens het festivalseizoen), en vervolgt daarna in augustus tijdens de introductieweken van de studentenverenigingen (in samenwerking met de Landelijke Kamer van Verenigingen). In samenwerking met poppodia, festivals en studentenverenigingen is een campagnepakket ontwikkeld dat het dragen van oordoppen met muziekfilter stimuleert.
Het kant en klare pakket is hier te downloaden.
Oordoppenleveranciers steunen de campagne en bieden tijdens de lancering van de campagne een kortingsactie aan voor oordoppen met muziekfilter.