Oordoppen met muziekfilter moet de norm worden
Het belang van gehoorbescherming op plekken waar versterkte muziek te horen is, wordt steeds meer erkend. Sinds de start van de I Love My Ears-campagne is een stijging in de verkoop van gehoorbescherming waarneembaar. Ook de nieuwste campagne ‘Doppies’ laat positieve resultaten zien. Uit een effectmeting komt naar voren dat alle jongeren die de campagne-uitingen hadden gezien vaker (+10%) oordoppen met muziekfilter hadden gekocht dan jongeren die de campagne niet hadden gezien.
Valse start
Toch zijn we er nog niet. Eenderde van de 18 tot 25-jarigen zegt nooit gehoorbescherming te dragen op locaties met harde muziek. De bewustwording groeit nog altijd, maar we zien ook dat jongeren soms een ‘valse start’ maken omdat ze schuimoordoppen in plaats van oordoppen met muziekfilter gebruiken. Deze schuimdoppen worden door locaties met versterkte muziek soms nog gratis aangeboden aan bezoekers, of voor een klein bedrag verkocht. Maar ook daarbuiten zijn ze heel goedkoop verkrijgbaar en dus is het een laagdrempelige manier om gehoorbescherming aan te schaffen.
Deze schuimdoppen scoren echter slecht op het gebied van muziekbeleving. Omdat er geen muziekfilter in zit hebben ze ongeveer hetzelfde effect als je vingers in je oren stoppen. Dat zorgt dus voor een slechtere muziekbeleving en dat is juist niet wat we met I Love My Ears willen bewerkstelligen. Los daarvan zijn deze schuimdoppen minder comfortabel, ook geven ze geluid niet via de gehoorgang door, maar via trillingen door de schedel – waardoor hoofdpijn kan ontstaan – en zullen gebruikers eerder geneigd zijn deze weer uit te doen. Op basis van slechte ervaringen met dit soort gehoorbescherming, is de drempel richting de juiste oordoppen een stuk hoger. Daar willen we met ILME verandering in brengen.
De beste ervaring
De ‘Doppies’-campagne, zoals die nu vanuit I Love My Ears loopt, focust zich op jongeren en wil deze doelgroep motiveren om oordoppen met muziekfilter aan te schaffen. We richten ons voor deze campagne op de groep jonge bezoekers van concerten, festivals, clubs en evenementen, om ervoor te zorgen dat er uiteindelijk een generatie ontstaat die het normaal vindt om de juiste gehoorbescherming te dragen. Oordoppen met muziekfilter bieden het publiek de beste ervaring, dempen het geluid gelijkmatig, zorgen ervoor dat de muziekkwaliteit behouden blijft en het risico op gehoorbeschadiging vermindert. Daarnaast is dit type oordop doorgaans comfortabel en vormt het zich naar het oor van de gebruiker. Dergelijke oordoppen of op maat gemaakte oordoppen zijn niet alleen voor het publiek een slimme keuze, maar zijn ook voor het personeel van zalen en festivals onmisbaar. Ook zij zijn uiteraard gebaat bij goede gehoorbescherming. Wij hopen dat professionals als onderdeel van de campagne bezoekers inspireren door op locatie ook de juiste oordoppen te dragen.
Toekomst
We zien dat locaties en publiek zich steeds meer bewust worden van een gezond gehoor.
Daarom is het zo belangrijk dat de volgende stap is dat de goed voorgelichte bezoeker ook voor de juiste oordoppen met muziekfilter kiest. Die zijn wel iets duurder dan schuimoordoppen, maar ze gaan lang mee en kunnen tot wel 100 keer gebruikt worden. We hopen dat de verkrijgbaarheid – en daarmee ook de zichtbaarheid – van dit soort gehoorbescherming op locatie de komende tijd toeneemt. Niet in het minst omdat we in Nederland een goed geregeld en kwalitatief hoogstaand livecircuit hebben en dergelijke gehoorbescherming er zorg voor draagt dat er niets aan de kwaliteit en beleving ingeboet hoeft te worden.
Uiteraard denken we ook al na over volgende stappen. Waar we op de lange termijn naartoe willen is dat mensen hun oren net zo gaan behandelen als bijvoorbeeld hun tanden. Daarmee ga je tweemaal per jaar naar de tandarts ter controle en je poetst dagelijks om ervoor te zorgen dat ze niet (verder) beschadigen. Dat is gemeengoed in onze maatschappij. Waarom doen we iets dergelijks niet met onze oren? Dat is echter toekomstmuziek. De belangrijkste focus ligt voor nu op het ervoor zorgen dat schuimdoppen snel verdwijnen uit de live-beleving en doppen met muziekfilters de standaard worden. We hopen dat iedereen die in deze branche werkzaam is dit blijft ondersteunen.”
De materialen van de Doppies-campagne zijn hier te downloaden.